Tweets door Oost Europa

Krak-AUW!

Nog een paar uur, en dan zitten we in de trein richting Boedapest. De dagen zijn voorbij gevlogen, Krakau is echt een vette stad. We vonden het allebei meer de moeite waard dan Praag.

Zaterdagochtend nadat we ons verhaaltje hadden geschreven zijn we eerst even vast de stad een beetje gaan verkennen. Voor Suuz was dit natuurlijk piece of cake want die kende de stad al op haar duimpje aangezien ze er vorig jaar al 2 weken geweest was! Maar dat mocht de pret niet drukken! Eerst werd een zoektocht ingezet naar KOFFIE!!! En jawel hoor we kwamen in de zevende hemel terecht en het was niet eens de Starbucks of Balzac, het was Coffee Heaven. Jammie cappuccino met vanillesaus en mocca prut. Onder het genot hiervan bestudeerden we de lonely planet en kwamen er al snel achter dat we gewoon maar een beetje rond moesten gaan slenteren. We hebben het grote old town square rondgelopen, zag er erg gezellig uit met alle terrasjes en er stonden kraampjes en er waren al veel mensen op de been op zaterdagmorgen. Daarna lopen we door de Lakenmarkt; een overdekte markt waar ze allerlei souvenirs verkopen. Als het een uur is klimmen we naar de top van de kerktoren waar we een mooi uitzicht op de stad hebben. We lopen nog wat door de stad en gaan dan naar het hostel om ons wat op te frissen.

's Avonds was het plan om naar Lubu Dubu te gaan, maar we waren best wel moe nog van Praag en de treinreis met die gekke nederlanders :P dus besloten we maar om cocktails te gaan drinken op het terras omdat het daar toch geen drol kost in vergelijking met Nederland :) De volgende dag moesten we ook al weer vroeg op, want we zouden naar Zakopane gaan! Zakopane is een stad aan de voet van het Tatragebergte, en moet heel mooi zijn om te wandelen en te fietsen.

Om 6.30 uur ging de wekker. We kleden ons snel aan, kopen wat ontbijt onderweg en lopen richting het station. Daar komt Nienke erachter dat ze haar zonnenbril is vergeten - onmisbaar op een dag als deze - en ze besluit terug te rennen. Ruim op tijd komt ze het station - inmiddels redelijk rood aangelopen want het is al best wel warm buiten en ze heeft heeeel hard gerend - binnengestormd. Relax lopen we naar de trein en gaan we op weg. Het is een mooie reis door een landschap wat steeds heuvelachtiger wordt. Uiteindelijk na 3,5 uur komen we dan in Zakopane aan, nog vol goede hoop en met de verwachting iets moois te gaan zien. Maar niets bleek minder waar...............

Voor dat je eindelijk de kabelbaan naar boven hebt bereikt moet je jezelf eerst door een horde mensen loodsen met allemaal kraampjes en weet ik niet wat. Een grote chaos in ieder geval. Er staat zelfs een kermis op het einde..... Ze hebben echt alles uit de kast getrokken om op elke mogelijke manier maar geld aan die berg te verdienen, maar oke... Inmiddels is bij Suuz de moed al aardig in de schoenen gezonken, maar Nienke hoopt nog dat het goed komt. Uiteindelijk boven blijkt het nog erger te kunnen!!! Overal kraampjes en rotzooi en hordes mensen... Je kan zelfs segway met hindernissen rijden... OMG! Die mensen zijn gewoon echt niet goed in hun hoofd... Het is echt heel jammer, want het uitzicht op de berg is gewoon heel mooi, maar het is compleet vergalt door alles wat erop is gebouwd.. Heel jammer. Nadat we allebei aardig chagrijnig zijn en genoeg hebben van al die mensen besluiten we naar beneden te lopen, wat wel oke is, maar ook niet echt de wandeling van je leven.. Helaas helaas. De andere gebergtes in de buurt moeten wel heel mooi zijn en er is ook een meer waar je alleen te voet bij kunt komen wat ons zeke de moeite waard had geleken, maar daar hadden we gewoon helaas geen tijd voor.. De rest van de middag hebben we een beetje in het park gelegen en kwamen we erachter dat het oord waar we geweest waren op de berg de prachtige naam van ' Smokoland' heeft -_-' right...... Als we later de foto's terug kijken in de trein zonder de hordes mensen etc., is het toch wel echt heel mooi, maar ja die mensen en alles er om heen verpest het gewoon zo erg dat je van het mooie niet meer kan genieten als je daar daadwerkelijk bent..

Maar goed, dat hoofdstuk hebben we afgesloten en we hebben het een plaatsje kunnen geven. Als we terug zijn besluiten we om nog wat te eten op een terrasje op het plein en daarna gaan we slapen, want het was best een vermoeiende dag.

Gisteren zijn we naar Auschwitz geweest, het andere uiterste in vergelijking met de dag ervoor. We gaan vroeg weg en na een busreis van ongeveer twee uur komen we in Oswiecim aan, het plaatsje waar Auschwitz ligt. Onder leiding van een gids lopen we door het kamp, het is heel onwerkelijk. Je kunt je haast niet beseffen wat daar 70 jaar geleden heeft plaatsgevonden; afschuwelijk! Je ziet de barakken waar de mensen geslapen hebben en de gaskamers waar ze vermoord zijn... Het meest weerzinwekkende vonden we allebeid het menselijk haar. Er was een glazenwand in het kamp waar ze alle haren die geschoren waren van de vrouwen hadden bewaard. Het was echt heel veel en gewoon het idee dat het daadwerkelijk het haar van die mensen is geweest, we werden er allebei misselijk van, zo onwerkelijk. Ze gebruikte die haren ook gewoon om er uniformen van te maken en andere kleding voor de SS'ers, echt ernstig... Het was allemaal gewoon heel onwerkelijk een andere bewoording is er niet voor. Na de rondleiding in Auschwitz gingen we verder naar Birkenau, wat een grote sombere plek was waar vroeger een hele rits aan barakken stond. Later is een deel hiervan gesloopt door Stalin omdat hij het nodig had om nieuwe dingen mee te bouwen, vooral de barakken van de mannen zijn toen weggehaald. Een klein deel staat er nog. Er waren bij onze rondleiding ook een aantal andere nederlanders, waaronder 2 dochters die volgens ons niet echt de slimste waren en ook totaal geen respect toonden voor de plek waar ze waren en wat er met die mensen daar gebeurt is. We vonden het allebei echt niet kunnen hoe zij deden, de gids keek af en toe ook zo van WTF... Een van de meisjes liet zich zelf door haar pa fotograferen in de wachttoren vanwaar je over heel Birkenau kon kijken, serieus waarom wil je zo'n foto?!... Dan is de rondleiding voorbij en twee uur later zijn we back in town. We gaan boodschappen doen bij de Carrefour in het grote winkelcentrum in de buurt, en koken (voor het eerst sinds het begin van de vakantie, schandalig!) onze eigen maaltijd, pasta met bolognese saus en salade, en het was JAMMIE!!!!! Voor herhaling vatbaar.

We gaan na het eten chillen op onze kamer, douchen en Skip-bo spelen onder het genot van een kersenbiertje. Rond 23.00 u gaan we de stad in op zoek naar the club to be, Lubu Dubu. Als je buiten staat zou je niet denken wat er zich binnen allemaal afspeelt. Als we binnen komen is er nog niet veel te doen, behalve een paar vreemde Aziaten die buiten de maat aan het dansen zijn. Maar we vermaken ons prima met een leuk muziekje op de achtergrond en kijken onze ogen uit als de club langzaam volloopt met mensen. Oost-Europese mensen blijken een aparte manier van dansen te hebben, en het lijkt soms meer op strippen... Heel bijzonder! Er wordt veel dezelfde muziek gedraaid, en ook Poolse nummers die we niet kennen, maar het klinkt allemaal wel oke. Op een gegeven moment heeft vooral Suuz het wel gezien en gaan we - nog flabbergasted door wat we gezien hebben - terug naar het hostel en rollen ons bedje in.

Vanochtend gaan we nadat we uitgecheckt hebben naar de Wawel, een kasteel op een berg. We gaan naar binnen bij de Kathedraal en zien daar het graf van de president van Polen en zijn vrouw die vorig jaar verongelukt zijn. We lopen een beetje rond en gaan daarna naar de Joodse wijk genaamd Kazimierz. We bezoeken een schrale synagoge die nog half in de steigers staat en hebben het dan ook wel weer gezien en gaan terug naar het plein. Daar eten we een Pretzel, een cirkelvormig Pools broodje, lekker in het zonnetje en kijken naar hoe duiven elkaar achterna zitten en een soort van paringsdans doen :p. Fascinerend! We lopen nog wat rond, kopen een ijsje en gaan in een park zitten. Daar wordt een man geplet onder zijn vriendin, maar hij leeft nog, gelukkig.... Hij was zelf ook redelijk het formaat van een mega mandy, dus dat kon ook wel. Het is echt super lekker weer ondanks dat het nog wel wat benauwd is, dus lopen we naar de rivier Wistla en gaan daar een beetje zonnen in het gras. We zijn best bruin geworden, yay!! Daarna doen we snel boodschappen en zijn we net voor dat er wederom een bui los barst in het hostel, eindelijk een keer niet nat geregend :)

Over een uurtje ofso vertrekken we uit het hostel richting het station om de trein naar Budapest te nemen! We zijn erg benieuwd en we hopen dat het weer een beetje mee gaat zitten, buienradar was namelijk niet zo vriendelijk, maar die heeft het gewoon lekker verkeerd :P

Tot snellies, kusjes en knuffeltjes Suuz en Nienke

Sharon

Nienke, ff snel tussendoor voordat ik je verhaaltje weer ga lezen, je hebt een 8 voor psychotherapie! =)
Moet maar even zo aangezien je telefoon het had begeven hihi...
Veel plezier nog!!
xxx

Arjen

Krak-AUW? Ik dacht dat door de titel dat een van jullie een been had gebroken of zo. :P

Eveline

hi nienke en suzanne!
Ben net terug van een heerlijke vakantie in turkije en lees net jullie verhalen. Vet nice!! Nog veel plezier de komende dagen in Budapest en andere landen/steden/dorpjes enz... Hopen op een beetje mooi weer daarzo. T' is bar koud in Nederland joh!
xxx

Esmi

Meiden ook dat hoort erbij, maar dat maakt zon reis juist heel speciaal! Avontuurze!!!
xxxjes